Rent drikkevand nu og i fremtiden!

13 august 2018

Rent drikkevand nu og i fremtiden!

99,9 procent af det danske drikkevand kommer fra grundvandet*. Vandet pumpes op fra magasiner i undergrunden, iltes, filtreres og kvalitetssikres på vandværker og sendes direkte ud i hanerne til dig og mig.

Sidste år brugte de Danske Regioner 224 millioner kroner, på at beskytte grundvandet mod forurening fra blandt andet pesticider. Alligevel har vi i de seneste år, set flere eksempler på fund af godkendte og ikke-godkendte sprøjtemidler i grundvandet.

Langt de fleste fund af sprøjtemidler i drikkevandsboringer stammer fra pesticider, som ikke længere er lovlige at bruge i Danmark. Men nye sprøjtegifte dukker hele tiden op, og der findes også rester af godkendte sprøjtegifte som stadig bruges i dag.

Undgå forurening med rør fra AGRU SURELINE IV®

Formålet med ethvert rørsystem er, at transportere og beskytte kvaliteten af det transporterede medie. Vores diffusionstætte AGRU Sureline® IV rørsystem sikrer drikkevandet imod udefrakommende påvirkninger såsom olie, kemikalier og pesticider.

Grundvandet er vores største drikkevandsreservoirer. Så på samme måde som når rørsystemet beskytter det transporterede medie mod forurening udefra og ind. Endvidere kan rørsystemet garantere 100 % diffusionsbeskyttelse mod forurening indefra og ud.
Takket være det diffusionstætte flerlagsrør kan olieholdigt spildevand transporteres sikkert gennem områder med grundvand.

Specielt beskyttelseslag

AGRU SURELINE® IV-flerlagsrør beskytter det transporterede drikkevand, med et specielt beskyttelseslag. Det indre medierør er enten fremstillet i PE100-RC til drikkevand eller PP til korrosive medier eller rentvands-applikationer. Medierøret overholder desuden standarderne EN 12201/1555 og ISO 4427/4437.

Yderkappen, som er fremstillet i PP, garanterer desuden at røret er ridsefast. Kompositlaget som er lokaliseret mellem de to andre lag, fungerer som en diffusionsbarriere, og giver rørindholdet en effektiv beskyttelse mod gennemtrængning af ilt og andre udefrakommende miljøpåvirkninger.

Find vores SURELINE® IV-rør her eller download vores brochure om rent drikkevand her.

*Naturstyrelsen

Tags vandforsyning drikkevand spildevand forsyning forurening industri rørsystemer pe100 pp-h pp-r diffusionstæt