Sikre instrumentkoblinger og ventiler grønt brint

Power-to-X betyder at lave elektricitet om til noget andet. Helt konkret handler det om at omdanne strøm fra vindmøller og solceller til grøn brint (hydrogen) via elektrolyse og derefter fremstille gasser og flydende brændsler ved at tilsætte brinten f.eks. kulstof fra CO2 eller Nitrogen fra luften. Elektrolyse foregår ved at sætte strøm til vand og derved spalte vandmolekylerne til brint og ilt.

I standardiserede og modulære elektrolysatorer til produktion af grøn brint, er der behov for sikre mekaniske instrumentkoblinger og ventiler, som kan samle rør hurtigt og tryksikkert, uden behov for svejsning. Som systemleverandør tilbyder vi rør, fittings og ventiler i en lang række forskellige varianter, kvaliteter og dimensioner.

Behov for mekaniske instrumentkoblinger

Et hver brint og brændselscelle anlæg har behov for gasgodkendte rør, fittings og ventiler for at sikre flowet af brint, metan, metanol og ilt. For at undgå brugen af åben ild ved traditionel svejsning, anvendes i stedet mekaniske koblinger, som både er nemme at installere, og som giver en driftssikker samling. Hos GPA har vi et stort udvalg af mekaniske instrumentkoblinger af meget høj kvalitet, som efter adskillige udmattelsesprøvninger og mange års brug har demonstreret, at de kan tåle store belastninger og har en lang levetid.

Enkle, hurtige og tryksikre

De mekaniske instrumentkoblinger og dertilhørende ventiler i termoplast og metal er nemme at installere, kræver minimal vedligeholdelse og giver en særdeles holdbar samling. Koblingen består af en basisdel, klemring og omløber, der sikrer en tæt mekanisk samling. Den unikke fordel er at koblingen er radial demonterbar og kan skiftes uden af udskifte selve rørinstallationen. Den metalliske tætning betyder at du undgår brugen af gummi O-ringe eller fladpakninger, som i visse applikationer ikke er anvendeligt.

Takket være vores mangeårige erfaring med koblinger og slanger har vi stor kompetence, når det gælder om at finde den rette variant og dimension baseret på de krav, der stilles. Ud over mekaniske instrumentkoblinger i termoplast og metal, har vi desuden et stort sortiment af slanger og ventiler således at du får en komplet løsning som dækker dine behov.